Přejít na hlavní obsah (Press Enter)

Toyota Corona z 60. let doprovodí jízdu veteránů z Prahy do Ósaky

12. 5. 2025

Toyota Corona patří k nejvýznamnějším vozům japonské automobilky. Díky tomuto modelu se Toyota už v roce 1957 stala symbolem spolehlivosti, pokroku a pohodlí. Corona ale sehrála klíčovou roli také při motorizaci celého Japonska. Teď ji čeká další kapitola – vydá se na cestu s konvojem veteránů, který míří z Prahy až na Expo 2025 do japonské Ósaky, a bude ho doprovázet až do bulharské Sofie.

Dočkala se celkem jedenácti generací. Ta úplně první Toyota Corona byla představena světu v roce 1957 jako odpověď na rostoucí poptávku po spolehlivých a dostupných vozech pro střední třídu. Byla navržena jako konkurence modelům Prince Skyline a Datsun Bluebird. První generace s označením T10 nabízela jednoduchý, ale odolný design, který se rychle stal populárním mezi japonskými zákazníky. Díky tomuto úspěchu začal export modelu hned v následujícím roce a brzy si Coronu oblíbili řidiči ze 140 zemí světa. 

První hardtop v Japonsku

Třetí generace, která přišla na trh v 60. letech, nabídla poprvé dvoudveřovou hardtop verzi, čímž se přiblížila i mladším zákazníkům a zároveň do Japonska přivedla úplně nový typ vozu. Toyota Corona s hardtop karoserií se v červenci roku 1965 stala prvním japonským vozem, který tento design nabídl. Do té doby byly hardtopy běžné hlavně v USA a Evropě, takže šlo o významný milník pro japonský automobilový průmysl. Toyota tak také ukázala, že umí reagovat na měnící se preference zákazníků, kteří chtěli nejen praktické, ale i stylové vozy s nádechem luxusu a sportovního charakteru.

Čtvrtá generace pak v roce 1970 přinesla větší dvoulitrový motor a pokročilé bezpečnostní prvky, jako byly deformační zóny a bezpečnostní pásy. V 80. letech už byla Toyota Corona jedním z nejrespektovanějších modelů nejen v Japonsku, ale i na zahraničních trzích. Spolehlivost, nízké provozní náklady a důraz na kvalitu ji učinily oblíbenou volbou mezi rodinnými vozy i služebními sedany. 

V roce 1987 přišla Toyota s další generací tohoto modelu, která se od předchozích verzí výrazně lišila modernějším designem a technickými inovacemi. Byla dostupná ve dvou variantách karoserie – jako čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback. Její vzhled se vyznačoval aerodynamickým profilem s nízkou přídí a vysokou zádí, což zlepšilo estetiku, ale také snížilo odpor vzduchu a pomohlo k nižší spotřebě paliva. Zvlášť u varianty liftback byl kladen důraz na sportovnější vzhled, který přitáhl pozornost mladších zákazníků.

Ukázková stabilita a bezpečnost z 80. let

Toyota se u této generace zaměřila na širokou škálu motorů, které měly jedno společné – moderní technologii dvou vačkových hřídelů a šestnácti ventilů. V nabídce byly jednotky o objemu 1,5 litru, 1,8 litru a dvě varianty dvoulitrových motorů. Tyto agregáty vynikaly nejen výkonem, ale také efektivitou a nízkou spotřebou, což z nich činilo jedny z nejmodernějších pohonných jednotek své doby. Nový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol pak zajišťoval výbornou stabilitu a jízdní komfort. Modely byly poprvé vybaveny elektronicky řízeným systémem zavěšení TEMS, který automaticky upravoval tuhost tlumičů podle jízdních podmínek. Novinkou byl i protiblokovací systém brzd (ABS), který zvyšoval bezpečnost při krizovém brzdění.

V interiéru si Toyota dala záležet na ergonomii a praktičnosti, přičemž nová přístrojová deska byla navržena tak, aby byla přehlednější a ovládání intuitivnější. Automatická převodovka dostala upravený úhel řadicí páky, aby se s ní lépe manipulovalo, a sedadla byla vyladěna pro dlouhé cesty a vybavena vylepšenou oporou zad a boků. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil, což z tohoto modelu dělalo ještě praktičtějšího společníka na delší cesty. Sklopná zadní sedadla u liftbacku i sedanu pak umožňovala snadné rozšíření zavazadlového prostoru.

Toyota Corona slaví 40. narozeniny

Rok 1996 přinesl speciální edici tohoto modelu pod názvem Corona Premio, která byla vytvořena k příležitosti 40. výročí uvedení Corony na trh. Tento model byl zaměřen na bezpečnost a ekologii, přičemž největším lákadlem byl nový dvoulitrový motor s přímým vstřikováním paliva D-4. Dosahoval vysokého výkonu a zároveň nabízel nízkou spotřebu paliva. Kromě motorových inovací dostala verze Premio automatickou převodovku s elektronicky řízeným zámkem měniče, luxusním interiérem s koženými sedadly, koženým volantem, hliníkovými koly a dvoubarevným lakem karoserie. Bezpečnostní prvky zahrnovaly novou strukturu karoserie s názvem GOA, která měla vylepšenou absorbci nárazu, což ji činilo zase o něco bezpečnější. 

Šlo zároveň o poslední model Corona, který se vyráběl. Přestože se Toyota Corona po několik desetiletí řadila mezi nejúspěšnější modely značky, výroba byla v roce 2001 ukončena. Název Corona byl na japonském trhu nahrazen modely Toyota Premio a Toyota Allion, zatímco v Evropě byla pokračovatelem Toyota Avensis.

Za celou éru Toyoty Corona se prodalo více než 5,24 milionu kusů, což z ní udělalo jeden z nejikoničtějších modelů Toyoty, a zároveň i jedno z nejvýznamnějších japonských aut své doby. Díky svému důrazu na kvalitu, inovace a praktičnost pomohla definovat standardy spolehlivosti, bezpečnosti a efektivity, které jsou pro Toyotu typické dodnes.

Česká stopa: Corona za traktor

Je neuvěřitelné, že během období normalizace se Toyota Corona dostala do tehdejšího Československa dokonce dřív než do Německa. V roce 1969 podnik Mototechna domluvil pozoruhodnou výměnu – za 400 kusů Corony 1500 do Japonska poslal traktory Zetor. Corona v základní výbavě se tehdy prodávala za 110 000 Kčs, později byla zlevněna na 79 000 Kčs. Asi třetina aut skončila na ministerstvech, ve státní správě a v taxislužbě, v Coroně jezdil samozřejmě i tehdejší generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák. Ostatní šly do prodeje soukromým zákazníkům a první Toyotu v Česku si koupil třeba i herec Jiří Grossmann, který v ní dokonce jel i na své poslední divadelní představení.

A teď ji čeká další významná kapitola. Letos v červnu vyrazí konvoj veteránů i moderních aut z Prahy do Ósaky, kde se koná Světová výstava Expo 2025. Na cestu se s nimi vydá právě i Toyota Corona, jejíž posádku budou tvořit vybraní novináři, ambasadoři i zaměstnanci Toyoty. Sledujte naše sociální sítě, vezmeme vás s sebou.

Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life